GRIŠA - BOUŘE A VZDOR: LEIGH BARDUGO

17.12.2017

Druhý díl ze světa grišů.

Název: Griša - Bouře a vzdor

Originální název: The Grisha 2: Siege and Storm, 2013

Série: Griša (2.)

Autor: Leigh Bardugo

Překlad: Julie Žemlová

Nakladatelství: Fragment, 2017

Obálka: Kamila Flonerová

Počet stran: 384

Vazba: vázaná s přebalem


Alině s Malem se podařilo uprchnout. Ale ani v Nové zemi daleko za mořem se necítí v bezpečí. Jsou pronásledovaní Temnyjem, který chce využít Alininu nabytou sílu posílenou umocňovačem v podobě náhrdelníku z paroží vzácného jelena. Díky němu jsou Alina a Temnyj navždy propojeni. Při útěku před svým pronásledovatelem je zachrání nevyzpytatelný korzár.

Jaké budou další osudy hrdinů a co bude s Ravkou, kterou stále ohrožuje temnota vrásy? Podaří se Alině ochránit Ravku před mocichtivým Temnyjem, který je nyní ještě silnější?


Můj dojem:

Tajně jsem doufala, že druhý díl se mi bude líbit více, než první a že to autorka konečně rozjede. Bohužel jsem byla zklamaná. Druhý díl mě nudil ještě o trochu víc než první. V prvním díle se mi opravdu líbil vstup do příběhu a minimálně prvních 100 stran bylo výborných. V druhém díle se toho děje na začátku poměrně hodně, přesto mě to z nějakého důvodu, který se mi nepodařilo rozklíčovat, bylo úplně jedno. Na knize mi přišlo zábavných asi tak posledních 30 stran, které jsou nabité akcí. Bohužel všechno před tím mě nechávalo úplně chladnou. Dobrých 150 stránek z knihy přitom považuji za hodně velkou nudu, a přiznám se, že pokud bych zrovna neseděla ve vlaku a neměla tudíž nic lepšího na práci, tak bych tuto knihu četla asi ještě hodně dlouho.

Proč mi kniha nesedla? Na vinně jsou jednoznačně postavy Aliny a Mala. Měla jsem velký problém nějak v sobě ukotvit charakter Aliny. Připadalo mi totiž, že si ho autorka ohýbá, jak se jí to zrovna hodí do krámu. A z toho jsem byla na začátku druhého dílu tak zmatená, že jsem si ten jinak akční začátek vůbec neužila. Uvedu příklad. Alina je v prvním díle vykreslena jako sirotek, který si moc nevěří. Objeví v sobě sice sílu grišů, ale tak nějak zůstává i v době výcviku hodně pasivní a nechá se příběhem spíš pasivně vláčet, než by šla příležitostem naproti. Na začátku druhého dílu je z ní opět ta šedá myška, a z toho bác vlepí facku princi z královské krve a to prosím poté, co jí zachrání život, jen z toho důvodu, že jí neřekl, že je princ. To bych čekala u hrdinky, která má set sakra sebevědomí, ale ne u průměrné Aliny. A takových charakterových nelogičností je tam plná řada. Její charakter se na prvních 200 stranách mění rychleji než zbarvení u chameleona, aby se následně ustálil do pozice, kdy si užívá svou moc a chce jí více. Takže postava Aliny byla pro mě dost problematická.

No a pak tu máme Mala. Ve druhém díle se chová, jak užárlený zoufalec a celá romance je tak hrozně protivná, že jsem litovala, proč ho Temnyj nezabil už v prvním díle, aby byl pokoj. V knize se totiž celých 100 stran neděje vůbec nic, než že čtete pořád dokola o tom, jak je Mal nespokojený, zhrzený a žárlivý, občas je do toho přimícháno trochu politiky a trochu střípků přibližující svět. Autorka to ovšem dělá nezáživnou formou. Pokud chtěla mít v knize politiku doporučovala bych jí, ať si přečte Archiv bouřné záře od Brandona Sandersona, aby věděla, jak se to dělá, aby to čtenáře nenudilo. Takto vůbec nevím, co si mám o autorce myslet a jak je možné, že série Griša je ve světě takovým bestselerem.

Bohužel Temnyj v tomto díle moc prostoru neměl, jeho postava mě v této sérii jako jediná skutečně chytla.

Zápletka ve mně nedokázala vzbudit dostatečnou zvědavost. Teprve závěr knihy způsobil, že chci dát šanci ještě poslednímu dílu, do kterého doufám Bardugo konečně zamíchá své trumfy.


Závěr:

Pro mě to byla zcela průměrná YA fantasy, kterou kdybych nečetla, tak o moc nepřijdu. Chápu ale, že si své příznivce najde, zejména mezi mladšími čtenáři, kteří knize odpustí daleko víc věcí, než já.



HODNOCENÍ: 45%


Obálka:

České obálky k této sérii považuji za povedené, i když se mi více líbila ta u prvního dílu, hlavně díky bílemu jelenovi. Tady mi to barevné ladění přijde už méně zajímavé.

Hodnocení obálky: 70%


© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky