Illuminae: Amie Kaufman, Jay Kristoff

06.07.2017

Sci-fi o ceně pravdy, narušených životech a odvaze obyčejných hrdinů.

Název: Illuminae

Autoři: Amie Kaufman , Jay kristoff

Série: Akta illuminae 01 ( The Illuminae Files I )

Překlad: Richard Podaný

Nakladatelství: CooBoo 2016

V originále vydalo: Knopf Books, NY 2015

Obálka: Kristen Gudsnuk, Shutterstock

Ilustrace, výkresy a schémata lodí: Stuart Wade , Meinert Hansen

Illuminae je první díl sci-fi trilogie, která nás zavede do roku 2575. Ocitáme se na planetě Kerenze IV, na které korporace Wallace Ulyanov Consortium provádí již více jak 20 let nelegální těžební práce. Spoléhá na odlehlost soustavy a věří že těžební operace zůstane nepovšimnuta. Na planetu zaútočí společnost BeiTech Industries, která tak započala soupeřící válku megakorporací. Na orbitě se v tu chvíli nachází těžká nákladní loď Koperník a také vědecká loď Hypatia. Naneštěstí pro Beitech zachytí SOS také bitevní loď Alexandr, která se vydá obyvatelům planety na pomoc. A právě civilisté, kteří se zachránili ze zdecimované kolonie nacházejí útočiště na těchto třech lodích. Aby společnost BeiTech po sobě zametla stopy vysílá svou bitevní loď Lincoln, která má za úkol všechny tři lodě zničit.

Hlavními hrdiny jsou teenageři Kady Grantová a Ezra Mason, žijící na Kerenze, kteří se ráno v den, kdy došlo k útoku, zrovna rozešli. Kady pomáhá Ezrovi při útěku z planety. Nakonec se oba zachrání, ovšem každý skončí na jiné lodi. Kady se dostane na Hypatii a Ezra na válečnou loď Alexandr.

Tím však celý příběh teprve začíná. Alexandr má poškozený generátor skokových bran, takže lodě nemohou uniknout. Nastává boj s časem, protože nepřátelská loď Lincoln je jim v patách a je jen otázkou času než je dostihne. Aby toho nebylo málo při útoku dolšlo k poškození matrice umělé inteligence SPIRO a na Koperníku se objevil neznámý virus.

Kniha je revoluční v tom, že její příběh je složen z mnoha střípků, které jsou kombinací dokumentů, záznamů, e-mailů, vojenských rozkazů, pohovorů či přepisů ze sledovacích kamer. To vytváří prostor pro originální grafické pojetí knihy. Je jasné, že když je něco poprvé a navíc spojeno s dobrým příběhem, stává se to kultovní záležitostí. A Illuminae se tak svým neotřelým zpracováním stává jasným světovým YA bestsellerem:).

Můj dojem:

Čtení Illuminae ve mě vyvolávalo podobnou náladu, jako jsem měla při sledování Star Treku. V některých chvílích jsem si také vzpomněla na hraní mé oblíbené RPG Mass Effekt. Vesmírné loďě mě totiž vždycky fascinovaly a tak není divu, že mě zaujal i příběh, který se na jedněch odehrává.

Tím, že je kniha psaná tímto způsobem, jsem dostala nadhled nad všemi událostmi. Bylo to jako sledovat film. A i přesto, že tento pohled se nedovoluje tak dobře vcítit do hlavních hrdinů příběhu, vyvolával ve mě silné emoce.

Kady Grantová je tak trochu rebelka, která se vzpírá autoritám. Je výstřední, nepřizpůsobivá a vysoce inteligentní. Sama si je své chytrosti dobře vědoma a vyžívá se ve svých hackerských dovednostech. Přiznám se, že zpočátku mě tak trochu lezla na nervy.

Zato Ezra mě byl už od začátku mnohem sympatičtější. Je to takový ten férový a hodný kluk, tak trochu romantik. Začnou spolu po síti komunikovat a snaží se přijít na to, co jim vedení zatajuje.

Nejvíce mě zaujala umělá inteligence SPIRO, která se začně chovat dost šíleně, poté co byla poškozena.

Kniha ve mě vyvolávala nejednoznačnost, jakou jsem vnímala jednání postav. Nebyla jsem si úplně jistá, zda jejich chování je správné nebo ne. Na jednu stranu jsem fandila mladé, zamilované dvojici, na druhou ve mě vrtal červík pochybností, jestli svou odvahou a jistou lehkovážností zároveň neohrožují obyvatele celé lodi. A ty samé osobnostní vlastnosti, které vedou hrdiny k chování, u kterých si říkáte, že mohou ohrožovat loď, mohou vzápětí přispívat k její záchraně. A tento aspekt rozporuplného nahlížení na správnost konání nejen hlavních postav, ale i těch vedlejších se mi na knize hrozně líbil. V jednu chvíli postavu odsoudíte, aby jste vzápětí pochopili její chování a došli k závěru, že třeba mohlo být všechno jinak, kdyby...

Asi největší dvojakost jsem cítila u SPIRA, kdy jsem nevěděla jestli ho nenávidím nebo miluju. Je to jedna z nejzajímavějších postav, pokud mohu AI označit za postavu. Ale chová se tak lidsky! Po přečtení knihy ve mě hlodala otázka, jak by to dopadlo, kdyby se SPIROVI nestavil do cesty lidský faktor. A těch otázek kniha vyvolává víc. A to je dobře.

Zpočátku mi trochu trvalo než jsem se do příběhu dostala, ale to je daň za tuto originální formu. Pak už to byla jedna velká jízda. Přestože je to bichle, čte se rychle a mě na její přelouskání stačil jeden den:). Poslední třetina knihy je tak napínavá, že se od ní nešlo odtrhnout. Také jsem ukápla pár slziček, což se mi zase tak často nestává.

Ale abych jen nechválila. Konec (posledních pár stránek) je podle mě příšerný. Ten si mohli autoři odpustit. Ale to ať každý posoudí sám. Určitě s ním mnozí budou spokojeni.

Verdikt:

Skvělá vesmírná sci-fi určená především pro young adult čtenáře. Na své si tentokrát přijdou nejen dívky, ale i kluci, na které obvykle v tomto žánru tolik knížek necílí. Pro svoji neotřelou a originální formu bych knihu doporučovala do každé knihovničky:). Už se nemůžu dočkat na druhý díl, který má vyjít letos na podzim.


HODNOCENÍ: 90%

© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky