KLETBA VÍTĚZŮ: MARIE RUTKOSKI

18.02.2019

Některá vítězství stojí víc než jen velký balík peněz...

Název: Kletba vítězů

Originální název: The Winner´s Curse, 2014

Autor: Marie Rutkoski

Překlad:Martina Chramosilová

Obálka: Kamila Flonerová

Nakladatelství: Fragment, 2018

Počet stran: 352

Vazba: vázaná s přebalem


Kestrel je dcerou vlivného valoriánského generála a užívá si všech výhod, které k jejímu společenskému postavení náleží. Právě výbornými strategickými schopnostmi jejího otce, se Valoriánům před lety podařilo obsadit území vyspělého národa Herranů, kteří teď žijí jako otroci. Ale ani Kestrel nemá svobodu, jakou by chtěla. Je svázaná společenskými konvencemi a již brzy si bude muset zvolit svoji budoucnost - buď se připojí k armádě svého otce a stane se bojovnicí, nebo se musí vdát. Ani jedna z možností jí však nevyhovuje.

Jednoho dne ji dav lidí zavede až na místo, kde probíhá dražba otroků. Zotročený mladík Arin ji zaujme svou hrdostí a Kestrel se impulsivně pustí do dražby a vyhraje. Netuší že na ni čeká poznání, co znamená kletba vítězů.


Můj dojem:

Trochu jsem se bála pustit do této knihy, protože jsem měla obavy z možné romance a nevěděla jsem, co od ní mohu čekat. Jsem nakonec moc ráda, že jsem překonala svoji původní rezervovanost a knihu si přečetla. Je totiž skvělá. Nečekala jsem, že mě příběh tolik pohltí a já se od ní nebudu moct odtrhnout. Přečetla jsem ji během jednoho dne. Kniha mě bavila od úplného začátku až do konce. Je psaná velmi lehce a čtivě a také překlad je kvalitní a s dobrou stylistikou.

Příběh se odehrává ve fiktivním historickém období, které může připomínat starověký Řím. Ale s použitím bojových technik, oblékáním, kulturou a dalšími reáliemi si autorka moc hlavu nedělá a používá je volně, tak aby byly uvěřitelné a v příběhu nerušily. Svět je spíš lehce načrtnut, než aby byl propracovaně popsán, ale knize to nijak neubírá na čtivosti ani důvěryhodnosti.

Silnou stránkou knihy jsou její hlavní postavy. Kestrel je dobře vyvážená postava se svými klady i zápory. Není to typická silná postava se zázračnými schopnostmi, kterou často můžeme vidět v young adult literatuře u jiných autorů. Naopak u dcery generála by jsme možná čekali hrdinku, která bude umět výborně bojovat, ale u Kestrel je to její nejslabší stránka, v boji je totiž velmi slabá. Vyvažuje to však její bystrost a úskočnost. Arin je tak trochu záhadný a autorka nám jeho charakter dávkuje v malých dávkách, takže to dodává knize napětí.

Autorce se výborně podařilo do příběhu zakomponovat téma a tím je cena vítězství a (ne)svoboda otroka versus (ne)svoboda pána a jejich tenká hranice. Vítězství není zadarmo a platí se za něj tvrdě. Touhy jedince jsou zde neustále konfrontovány s odpovědností a láskou k rodině a své zemi. Právě neustálá protikladnost těchto zájmů jsou největším trumfem knihy a ve čtenáři udržují napětí. Struktura příběhu funguje výborně. Líbilo se mi závěrečné ponaučení, které do stránek Rutkoski vetkala. Na konci knihy jsem pocítila satisfakci, přestože je konec otevřený právě tak, aby jste nutně potřebovali další díl. 


Závěr: 

Výborná kniha s originálním tématem v oblasti YA žánru, kterou doporučuji všemi deseti.



HODNOCENÍ: 92%


© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky