OKO SVĚTA: ROBERT JORDAN

06.03.2018

První díl jedné z nejlepších epických fantasy sérií.

Název: Oko světa

Originální název: The Eye of the World, 1990

Série: Kolo času (1.)

Autor: Robert Jordan

Překlad: Dana Krejčová

Nakladatelství: Fantom Print, 2012

Obálka: Luis Royo

Počet stran: 512

Vazba: vázaná


Jordanův fantasy epos Kolo času patří dnes již mezi klasiku a řadí se k tomu nejlepšímu, co bylo v tomto žánru kdy napsáno. Ovlivnil a inspiroval mnoho moderních autorů fantasy žánru. Jedním z nich je i jeden z nejlepších autorů dnešní doby, Brandon Sanderson, který za Jordana po jeho smrti ságu dokončil podle Jordanových instrukcí.

Z knihy je znát, že se inspiroval Tolkienem a bere si z něj schéma příběhu i mnohé motivy. Kolo času sice proto není originální, ale přesto je to mimořádné dílo. Z Tolkiena si vzal to nejlepší a přepracoval zcela po svém. Vytvořil živý a pohádkový fantasy svět, opředený mnoha legendami, které čtenář postupně odhaluje. Funguje výborně.

"Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávajíce za sebou vzpomínky, jež se mění v pověsti. Pověsti blednou v mýty a dokonce i mýty jsou dávno zapomenuty, když se věk, jež je zrodil, vrátí. Ve třetím věku, věku proroctví, jsou svět a čas v rovnováze. Co bude i co je by mohlo padnout do rukou Stínu."

První díl Oko světa tvoří vstup do celé série.

Zavádí nás do poklidné vesničky Dvouříčí. Její obyvatelé prožívají své každodenní všední životy. Právě se chystají na oslavu svátku jara Bel Tinu. Do vesnice zavítal jako obvykle kejklíř, aby vyprávěl své příběhy a pobavil vesničany. A navíc sem přijeli dva nevšední a trochu záhadní cizinci, krásná paní Moraine a její strážce Lan. Dorazil také forman, řídící povoz s ohňostrojem.Vypadá to, že letošní oslava příchodu jara předčí všechny dosavadní a bude stát za to.

Hlavními hrdiny jsou přátelé Rand, Mat a Perrin, kteří stojí na prahu dospělosti. Záhadná paní Moraine se o ně nezvykle zajímá a věnuje každému stříbrnou minci.

Nadšení z oslav netrvá dlouho.V noci na vesnici udeří trollokové, poskoci temného pána. Temný hledá jednoho ze tří chlapců, dosud však není jisté, který z nich je pro něj důležitý.

Od této chvíle už nebude nic jako dřív.

Trojice chlapců prchá z vesnice před Temným pánem pod ochranou Moraine a Lana a vydávají se do neznámého světa plného nástrah. Na jejich cestu se k nim přidává i krásná dcera hostinského Egwain, do které je Rand zamilovaný a také kejklíř Tom.

Začíná epický příběh boje dobra a zla. Jeden z mladíků a možná všichni tři jsou předurčeni k tomu, aby změnili svět. Existuje proroctví, podle kterého má povstat Drak znovuzrozený, aby zachránil svět před temnými silami, ale zároveň ho může i zničit.


Můj dojem:

Kniha má sice 512 stran, ale písmo je velmi drobné, takže v jiném tradičnějším formátu by mohla mít klidně kolem 800 stran. Slupla jsem ji jako malinu.

Málokterá kniha ve mně zanechala takovou stopu, jako se to povedlo Oku světa. Už nyní je mi jasné, že tato série je mimořádná a nutně potřebuji další díly. Přestože jde o starší titul z roku 1990, ukázal mi, že kvalitní knihy nestárnou a jsem nesmírně ráda, že jsem se do této klasiky pustila.

Na rozdíl od modernějších knih obsahuje plno popisů a příběh je tak pomalejší, než u moderních románů. Musím říct, že mně to vůbec nevadilo. Naopak jsem se díky tomu mohla do příběhu mnohem více ponořit. Kniha má neskutečnou hloubku a obsahuje mnoho vrstev. Svět, který nám Jordan představuje je temný a pohádkový zároveň a mně se hrozně líbil způsob, jakým ho čtenáři předkládá. Postupně se mi dostával stále více pod kůži.

Používá klasické schéma o cestě a putování hrdiny. Nejen díky funkčnímu světu, ale také výborně zpracovaným postavám skvěle funguje.

Postavy jsem si velmi oblíbila. Nejvíce strážce Lana, jehož charakter se postupně odhaluje jako slupky cibule a my se dozvídáme i o jeho minulosti. Je silný a spolehlivý a zcela oddaný Moraine.

Moraine je trochu záhadná postava. Je stoupenkyní Aes Sedai, což je uskupení žen, které ovládají magii s pomocí tzv. pravé síly. V knize je to kladná postava, protože drží ochrannou ruku nade všemi a společně s Lanem fungují jako bezpečný maják pro ostatní. Její magie je velmi mocná. Ale její záměry jsou pro čtenáře zastřeny tajemstvím a nejsou zcela jednoznačné.

Každý z hrdinů bojuje se svými vlastními výzvami. Měla jsem starost o Mata, který přijde na cestě k nebezpečné dýce, která v sobě nosí zlo. Pod jejím vlivem se Mat začne měnit.

Velmi sympatický mi byl Perrin se svým laskavým srdcem.

Všechny hlavní postavy procházejí vývojem a prožité dobrodružství je změní.

Ženské postavy byly na můj vkus trochu hodně umíněné. Zvláště vědma byla hodně protivná.

I přesto, že by někdo mohl namítnout, že kniha je pomalejší, musím říct, že dokázala neustále držet napětí a ani na chvíli mi nepřišla nudná. Naopak. Přečetla jsem ji za čtyři dny a nemůžu se dočkat na další díl.


Závěr:

Je to jedna z nejlepších fantasy knih, které jsem dosud četla. Má úžasný a poutavý svět a postavy příběhu vám přirostou k srdci. Přestože nejde o nijak průkopnickou knihu, zaslouženě se dnes řadí ke klasickým dílům hrdinské fantasy literatury. Pokud jste ji ještě nečetli, rozhodně si ji nenechejte ujít. Je to pravý vybroušený drahokam.


HODNOCENÍ: 96%


© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky