Poslední začátek: Lauren James

07.10.2017

Zakončení série První konec o cestování časem. 

Název: Poslední začátek


Originální název: The last beginning


Autor: Lauren James


Překlad: Romana Bičíková


Série: První konec (2)


Nakladatelství: CooBoo, 2017


Počet stran: 343


Vazba: vázaná



Na začátku příběhu se seznamujeme s Clove Sutcliffovou, šestnáctiletou teenagerkou, kterou vychovali náhradní rodiče. Její adoptivní otec Tom je špičkový programátor a matka Jen fyzik, kteří společně pracují na vývoji stroje času. Přestože stroj ještě nikdy žádný člověk nevyzkoušel, Clove se tajně vloupá do laboratoře, aby ho využila pro hledání svých biologických rodičů. Právě se totiž od Toma a Jen dozvěděla pravdu o svém narození a navíc se pohádala se svou nejlepší kamarádkou Meg. Je z toho všeho vyvedená z rovnováhy a rozhodne se jednat. Pokusí se své léta nezvěstné biologické rodiče najít. Začíná divoká jízda cestování časem, ve které půjde o osud celého lidstva.


Můj dojem:


Měla jsem štěstí, že nedávno vyšel tento druhý díl dualogie První konec a já tak mohla číst obě knihy hezky po sobě. Pro zážitek ze čtení je to velké plus, protože vás tak nebude štvát, že autorka nechala hlavní dějovou linku prvního dílu otevřenou. A tak někteří museli čekat rok na její pokračování. A to já nesnáším! Bohužel je to nešvar téměř všech young adult sérií a já bych doporučila autorům, aby své jednotlivé díly svědomitěji uzavírali. 

Kniha se četla velmi dobře. Na rozdíl od prvního dílu jsem měla větší motivaci číst dál. Kniha čtenáře totiž mnohem lépe táhne. Prostřednictvím Clove jsem byla vtažena do víru dění, ve kterém se snaží zachránit budoucnost, poté co udělala v minulosti, při její první cestě časem, jednu zásadní chybu a změnila tok dějin. Toto téma už tu bylo mnohokrát zpracováno, ale přesto v young adult literatuře je to originální námět. Je fajn, že takové knihy u nás vychází.

Přestože jsem knihu četla jedním dechem a přečetla ji za páteční odpoledne, má kniha i své slabé stránky.

Tou zásadní jsou dějové nedomyšlenosti. Autorka vytvořila spletitou síť skoků v čase a prostoru a snaží se věci vysvětlit. Sama se do toho však tak zamotala, že v konečném důsledku v ději vzniká několik nelogičností. To je u sci-fi žánru, kterým druhý díl bezesporu je, velký problém. Pokud nebudete u knihy moc přemýšlet a převezmete od autorky její vysvětlení bez otazníků, bude to pro vás bezva čtení. Jak už jsem psala, já si příběh skutečně užila. Bohužel ve výsledku mi nelogické prvky tento zážitek kazily.

Autorka si na sebe vzala velké sousto. Psát o cestování časem je velmi náročné, a u začínajícího spisovatele i dost odvážné. Škoda, že příběh nepromyslela do větších detailů. Podle mě se nemusela zaměřovat na tolik časových rovin. To by jí umožnilo více propracovat charaktery již v prvním díle a mohla jít víc do hloubky, namísto kvantity. Měla jsem totiž dojem, že i v tomto díle příliš klouže po povrchu. Čtenáře nenechá usadit v jednom čase, namísto toho skáče sem a tam ze století do století jako na trampolíně. V každém případě pokud máte rádi hodně akční děj, ve kterém nevyžadujete větší hloubku, budete spokojeni.

V komentářích na databázi knih jsem četla, že některým čtenářům byla Clove nesympatická. To potvrzuji. Na začátku knihy se chová jak namyšlený, rozmazlený a sobecký fracek. Takže by jste jí nejraději naliskali. Evidentně to byl autorčin záměr a Clove se v průběhu knihy vyvíjí a stává se mnohem příjemnější a vyzrálejší. Vývoj postavy je pro každou knihu důležitý a za to má autorka u mě body nahoru.

Clove je lesba. Její homosexuální orientace mi nevadila, i když v poslední době se s touto tematikou roztrhl pytel a pro mě je toho někdy v knihách už trochu moc. Zavání to prvoplánovitostí autorů. Mám pocit, že to nejde vždycky z jejich srdce, ale pouze chtějí být in.

Pokud jde o strukturu příběhu, mohla na ní autorka víc zapracovat. Dynamika příběhu má hned od začátku vysoké tempo, které je ale pořád konstantní. To co mi chybělo, je gradace konfliktů. Kniha podle mě postrádá svůj hlavní vrchol. Závěr je pak hodně dlouhý a autorka se v něm zaměřila na vysvětlování a uzavírání nezodpovězených otázek. Čekala bych větší hru s emocemi čtenáře.

Moje recenze může vyznívat příliš kriticky. Proto opakuji, že kniha se mi přesto moc líbila a určitě bych ji doporučila. Pokud máte rádi neobvyklé, napínavé příběhy a cestování v čase, není co řešit. Já si od autorky určitě přečtu ráda další knihy, pokud u nás vyjdou.


Hodnocení: 70%


Obálka:

Opět velice povedená obálka, která se mi dokonce líbí ještě o kapánek víc, než u prvního dílu.

Hodnocení obálky: 85%


© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky