SMRTKA: NEAL SHUSTERMAN

04.08.2018

Šokující příběh z utopického světa, kde objem populace mají pod kontrolou smrtky.

Název: Smrtka (1.)

Originální název: Scythe, 2016

Autor: Neal Shusterman

Překlad: Petr Kotrle

Nakladatelství: Yoli, 2018

Počet stran: 384

Vazba: brožovaná

Děj příběhu se odehrává v utopickém světě, ve kterém neexistují války, nemoci ani bída. Lidé mají vše, na co si vzpomenou. Dokonce se lidstvu podařilo vyzrát nad smrtí a stárnutím. Každý člověk se může kdykoliv omladit a pokud se někomu stane nehoda, je okamžitě oživen v oživovacím centru. Dokonalý chod světa zajišťuje Nimbus, vševědoucí datový cloud.

Má to ale jeden háček. Aby nedocházelo k přelidnění planety, byl ustanoven cech smrtek, nezávislý na Nimbu, který udržuje objem populace v únosných mezích.

Hlavními hrdiny jsou Citra a Rowan, které si vybral ctihodný mistr Faraday pro své morální kvality jako své učedníky. Smrtkou se však může stát nakonec jen jeden. Právě vysoká morálka, lidskost a soucitnost jsou ty nejdůležitější atributy, které musí každá smrtka splňovat. Kdo z dvojice nakonec ve zkouškách uspěje?


Můj dojem:

Knihu jsem přečetla jedním dechem. Její nejsilnější stránkou je její originální námět. Shusterman zde velmi chytře využil dvou absolutních protikladů, tedy smrti a zabíjení na jedné straně a soucitu a lidskosti, jako nejvyšší formy lásky na straně druhé. Tyto dva protikladné principy dal do rukou smrtkám, kolem kterých se celý příběh točí. Přestože stavění protikladů vedle sebe je známý a hojně užívaný spisovatelský nástroj, Shustermanovi se díky kontroverzi, která tím vznikla podařilo trefit do černého. Zajistil si tak čtenářovu pozornost.

Postavy v knize jsou dobře napsané, obzvláště mistra Faradaye jsem si velice oblíbila. Autor píše čtivě a v knize se celou dobu něco děje, takže jsem se ani na chvíli nenudila. Také mě moc bavilo objevovat tento kontroverzní svět. Zvláště první půlka knihy se mi moc líbila. Ta druhá je o malinko horší a občas jsem měla problémy s drobnými nelogičnostmi.

Největší slabinou knihy je asi její nereálnost, ale vzhledem k tomu, že jde o YA fantasy příběh, mávla jsem nad tím rukou. Autorovi se dařilo mě neustále něčím šokovat. A přestože má kniha ve své zásadě celkem jednoduchý příběh, její čtení mě opravdu bavilo.

Jako milovnice romantické literatury musím vyjádřit svou kritiku k romanci v příběhu. Ta je bohužel špatná a vůbec nefunguje. Vztah Rowana a Citry autor dostatečně nepropracoval a já se vůbec nedozvěděla, proč by je to mělo k sobě tolik táhnout. Chemie mezi nimi je nulová a interakce skoro žádná, takže tady rozhodně autor moc neboduje.

Dalším záporem knihy je její plytkost a nepropracovanost. Mám pocit, že se autor nad světem příliš nezamýšlel a kniha pouze klouže po povrchu. Když jsem si pročítala některé zahraniční recenze, přisuzovaly knize hloubku. Podle mého názoru právě ta bohužel knize chybí, ale většinou ji u YA knih moc neočekávám a když příběh jinak funguje, je to pro mě OK. Onu "hloubku" o které slyším v recenzích si podle mě mnozí pletou s kontroverzním tématem. Možná by mi to mohl ale někdo vysvětlit, možná jsem jen zabedněná.


Závěr:

Smrtku rozhodně doporučuji. Je to kniha, kterou si lehce zapamatujete, protože její námět je velmi působivý. Přestože její utopický svět není nijak zvlášť propracovaný ani reálný, pokud na něj přistoupíte, čeká vás velmi zábavné a unikátní oddychové čtení.



HODNOCENÍ: 87%



© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky