SNÍH NEBO POPEL: SARA RAASCH

01.01.2018

Dokáže Meira zachránit svět, který sama nikdy nepoznala?

Název: Sníh nebo popel

Originální název: Snow like Ashes, 2014

Autor: Sara Raasch

Překlad: Zdeněk Uherčík

Nakladatelství: CooBoo, 2017

Počet stran: 296

Vazba: vázaná s přebalem


Vítejte v magickém světě Primorie! Tvoří ji celkem osm království. Čtyři z nich představují roční období - Jaro, Léto, Podzim a Zimu a čtyři tvoří tzv. střídavá království, kde se všechny roční období pravidelně střídají. Každé z nich má svůj magický zdroj. Mocichtivý král Jara Angra se zmocní medailonku, ve kterém je ukryt zdroj Zimy a doslova srovná toto království se zemí. Většina obyvatel je povražděna a všichni přeživší jsou zotročeni a zavřeni do pracovních táborů. Pouze malé skupince Zimanů, pod vedením zkušeného válečníka Sira, se podaří uprchnout. Skrývají se v neúrodné pláni Rania. Jejich smyslem života je znovuzískání zdroje magie - medailonku z rukou krutovládce Angry, osvobození zotročeného lidu a obnovení jejich ztraceného království.

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá Meira, sirota, kterou zachránil Sir jako miminko a ujal se její výchovy. Sirovi se podařilo zachránit ještě jedno dítě - dědice trůnu Mathera, který se má stát novým králem Zimy. Obě děti vyrůstají společně a jsou od malička cvičeny k boji. Zatímco z Mathera se stává vynikající válečník, Meiru všichni včetně Sira podceňují, protože v boji není tak dobrá.

Dokáže Meira svoji hodnotu? Podaří se hrstce bojovníků zachránit svět?


Můj dojem:

Již od vydání knihy jsem na ni četla samé pozitivní recenze, takže jsem se nechala nalákat a pořídila si ji. Nebyla jsem zklamaná. I přes pomalejší rozjezd je čtivá a jako zábavné a oddechové čtení plní svůj úkol.

Za největší pozitiva knihy považuji postavy a vztahy.

Hlavní hrdinka Meira mi přišla fajn. Bojuje za své místo a to se mi na ní líbilo. Je odvážná, tvrdohlavá a občas trochu zbrklá. Nebyla to žádná fňukna a v každé situaci se snažila přežít.

Nechybí zde milostný trojůhelník, což je obecně bráno jako klišé. V této knize to však funguje na jedničku a romantická linka se mi tu moc líbila. Oba kluci v jejím zájmu Mather i Theron byly dobře napsané postavy a zvlášť Therona jsem si oblíbila. Takže je jasné komu budu fandit v dalším díle. Romantická linka je dobře zabudovaná do děje a myslím, že neurazí ani lidi, kteří romantiku v knížkách nemusí.

Kromě romantiky se mi moc líbil vztah Meiry a Sira. Sir je takovým majákem celé skupiny. Je statečný a ostřílený vůdce a jeden z nejsilnějších charakterů v knize. Meira touží po jeho uznání.  Toho se však od Sira nikdy nedočká. Přesto je čtenáři jasné, jaký vztah k ní Sir má.

Také bych autorku pochválila za některé pasáže v knize, které byly opravdu skvělé. Obzvlášť se mi líbila část odehrávající se v Cordellu. Na to, že jde o prvotinu autorky jsem žasla nad výbornou bojovou scénou, která se tu odehrává. Mezi mé oblíbené patří i scény se zajatci. Autorka zde výborně pracuje se čtenářovými emocemi a mně nezbývá, než před jejím talentem smeknout klobouk.

Bohužel má kniha i svá negativa. Tím největším problémem, který jsem s knihou měla, byla nereálnost a uvěřitelnost některých dějových pasáží. V dospělé fantasy literatuře by nemohla z tohoto důvodu obstát. Jako fantasy pro YA jsem ale ochotna tyto chyby příběhu odpustit, nicméně i tak se odrazí na mém hodnocení.

Další věcí, která se mi moc nelíbila, byla magie světa. Přišla mi trochu zmatečná. Navíc její popis není moc zajímavý a autorka se v něm dost opakovala. Příběh to zbytečně zpomalovalo. Drobné proškrtání opakujících se věcí by knize prospělo.

Závěr:

Knihu doporučuji všem milovníkům fantasy pro YA. Pokud máte rádi příběhy plné akce a jsou pro vás důležité propracované charaktery a nevtíravá romantika, pak je Sníh nebo popel pro vás tou správnou volbou.


HODNOCENÍ: 73%


Obálka:

Kruh je pro mě symbolem celistvosti a jednoty a i když na obálce představuje zbraň, vystihuje dobře příběh a důležitost rovnováhy jednotlivých království.


© 2017 Knižní blog. Za návštěvu děkuje Blahona.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky